پنیر متنوع ترین گروه محصولات لبنی است که در طیف وسیعی از طعم ها و اشکال موجود است. پنیر فرآوری شده نوعی پنیر تهیه شده از پنیر طبیعی است که با مواد دیگر مخلوط می شود.
کیفیت حسی به عنوان یک جنبه حیاتی در فروش و بازاریابی پنیر پیتزا کاله شناخته شده است. در صنعت لبنیات از روش های سنتی برای ارزیابی کیفیت حسی استفاده می شود اما امروزه روش های جدیدی برای تجزیه و تحلیل حسی توسعه یافته است.
روشهای حسی توصیفی مختلف مانند روش پروفایل بافت، روش پروفایل طعم، تجزیه و تحلیل توصیفی کمی TM، روش طیف TM، پروفایل انتخاب آزاد، پروفایل طعم کمی، و تجزیه و تحلیل توصیفی عمومی در ادبیات گزارش شده است.
این رویکردهای مختلف به استثنای تحلیل توصیفی عمومی از ترکیبی از تحلیل های توصیفی برای دستیابی به اهداف خاص استفاده می کنند.
تحلیل حسی توصیفی قوی ترین ابزار حسی در تحقیقات پنیر محسوب می شود. در این تکنیک، گروهی متشکل از 6 تا 12 نفر آموزش می بینند تا جنبه های حسی غذا را شناسایی و کمی کنند که ممکن است شامل ظاهر، عطر، طعم، بافت یا هر جنبه واحدی باشد.
تجزیه و تحلیل حسی توصیفی از دیگر روشهای تست حسی متمایز میشود، زیرا به دنبال نمایهسازی تمام ویژگیهای حسی درک شده یک محصول است.
پنیر موزارلای تازه ساختار فیبری و ویژگی های ذوب و کشش را در زمان پخت و استفاده روی پیتزا نشان می دهد، اما فاقد ویژگی های طعم دلپذیر است. به طور مشابه، پنیر رسیده فاقد بافت مطلوب است اما ویژگی های طعم خوبی دارد.
پنیر چدار در طول رسیدن تحت مجموعه ای پیچیده از واکنش های شیمیایی، باکتریایی و آنزیمی قرار می گیرد، که مسئول ایجاد مشخصات حسی مشخصه ای است که نمونه پنیر رسیده است.
تقریباً 40 درصد از رستورانهای پیتزا از مخلوط پنیر برای ایجاد طعمهای متفاوت نسبت به رقبای خود استفاده میکنند. بنابراین، از ترکیب پنیرها برای ایجاد ویژگیهای حسی مطلوبی که بازاریابی پیتزا را پشتیبانی میکند، استفاده شده است.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.